Novalie etc.

Ja, idag ska Karins syster Lina få en liten dotter (fast klart alla är väl relativt små när de kommer ut iaf, men men :) med planerat kejsarsnitt, hoppas verkligen det går bra och väntar med stooor förväntan på en liten bild på din blogg Karin gumman. Sen så vad har hänt mer? Har tydligen inte skrivit på några dagar, förvånansvärt nog, har nog inte haft på datorn mer än vad man behöver tror jag, såå trött. Har inte riktigt kommit in i tempot än.

Nu i veckan så har det gått bra på jobbet, t.o.m. fått några snälla kommentarer som gör att det känns som om det lutar mot att man jobbar bra som ny vikarie, vilket alltid är kul att höra. De gamla är för sköna med, så allt går bra faktiskt. Gillar det systemet de har med att man tar mat på brickor till alla och att de har en restaurang där de gamla äter samt ett system så att alla får mat först en dag i veckan. Då slipper man problem med matbeställning som ny vikarie (eftersom man inte vet hur mkt som går åt etc) vilket jag har ansett varit väldigt rörigt på vissa andra jobb (nämner inga så har jag inga ehm glömt?).

Sen har det hänt något sjukt igår, jag har ringt och beställt en diskmaskin till min lägenhet, 135 kr i månaden kostar det, helt klart värt det! Jojomensan, så nu ska jag få en sprojlans ny diskis om en eller två veckor. Sen jag gjort det samtalet har det gått förvånansvärt lätt att handdiska :P

Annars mår jag bra, saknar Jimmy bara såklart. Han är ju så mkt att sakna faktiskt. Han har så mkt på jobbet och jobbat över till 5 på eftermiddagen på fredag och på lördag 7-14 nu två helger på raken, så har inte varit mkt mening att träffas då. Vi satsar på helgen efter denna så får vi vällan se.

Fick tentaresultat idag med, jag fick ett C, men var inte så mkt kritik ändå, skulle låta bli att använda man, använda hög resp. låg istället för bra eller dåligt, ta bort någon referens, lägga till mer av någon referens, skriva på något ställe lite mer från ett utifrånperspektiv och lägga till referenser i diskussionen. Har alltid fått för mig att man i diskussionen endast ska ha med egna tankar och reflektioner, men det är väl fel då. De har man ju inte direkt referens till, får skriva (Nilssons tankar; 2010). Haha. Jaja, men det kändes okej iaf, jag fattade vad de syftade på.

Sen har ju solen kommit fram så fint och nu ska jag FAN (ursäkta språket) just i detta ögonblicket leta fram min lilla svarta sladd så jag kan lägga in mina nya sjukt fina vårkort. Så här blir det ett litet avbrott i skrivandet.

Hittade den! Den gömde sig såklart bland en annan svart sladd. Typiskt, nu fick jag post med. Ops, säkert en räkning. Tror jag tar alla bilder i ett separat inlägg sen, det blir verkligen lite allt möjligt. :) Sen till helgen tänkte jag tråka Tessan på korten hon tog när vi var ute Karin så då kommer dem upp här förhoppningsvis.

Så kommer nog lägga till lite mer sen i ett inlägg. Håller på att skriva en forskningsrapport. Känner att jag måste delge er viss information därifrån faktiskt, schukt "interesting".

Det som jag läst om är en granskning som gjorts på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan (DEJA), utförd i år, de har granskat böcker i grundskolan och gymnasiet i historia och i vilken utsträckning som kvinnor omnämns i de böckerna. Bland dessa finns alla tiders historia och människan genom tiderna. Böcker som jag har för mig att jag har haft i skolan. Iaf så kommer det fram att det typ nämns på mellan 2-4 % av sidorna totalt sett i böckerna överlag. I många böcker finns ingen svensk kvinna namngedd efter år 1900, detta trots ökat jämställdhetsarbete och ökade rättigheter för kvinnor i samhället. I de fall som kvinnor nämndes så var det ofta i rollen som älskarinne, fru, blivande regent, etc. Med andra ord, så nämndes dem endast i sammanhang med de män som de var lovade till. Det kom fram mycket annat som jag inte orkar skriva här nu, men jag tycker det är helt sinnessjukt. Redan där så lär sig flickor sitt rätta värde, att de bara finns där som ett slags bihang till männen och att män och våld och krig är allt som spelar roll historiskt sett. Det som man kommer fram här till i samband med våran kurs (styrning och utvärdering) är ju att kursplanerna (som styrmedel) inte uppfyller sina krav på jämställdhet, och att samhället på så sätt styr uppfattningen och kvinnor och deras plats i samhället i en negativ riktning. Haha, lol, varför skrev jag detta? :P

Nu kommer bilderna som utlovat i nästa inlägg, eller det lägger sig ju ovanför detta men iaf.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0